Inženýring
Inženýring v pojetí ŠKODA JS - to je rozsáhlý soubor rozmanitých činností, které musíme plánovaně naplnit, aby byl obchodní případ řádně proveden. Inženýring zahrnuje činnosti od samého počátku obchodního případu až po jeho završení.
Hlavními činnostmi inženýringu jsou řízení projektu, stanovení rozpočtu a řízení nákladů, projektování, výpočty a analýzy, plánování, zajištění subdodávek či dodávek vyšších celků, řízení a koordinace dodavatelů, řízení montáže, zkoušek a uvádění dodaných celků do provozu, školení personálu i podpora zákazníka v záruční době.
Mnohdy obchodní případ vyžaduje i zajištění financování projektu. Plný rozsah zmíněných činností vykonáváme v projektech generálních dodávek či dodávek vyšších investičních celků. Na ostatních typech zakázek se v závislosti na obsahu a rozsahu díla uplatňuje potřebná část těchto činností.
Jsme strategickým a zkušeným partnerem
Jako tradiční a zkušený dodavatel jaderných technologií chceme dále rozvíjet schopnost orientace a výkonnosti v naší doméně. Tou jsou především jaderné elektrárny typu VVER, jejichž technologii jsme si osvojili a umíme ji i dále rozvíjet v celém rozsahu životního cyklu projektu - od projekčních, výpočtových a analytických činností přes etapu realizace, včetně její pečlivé a znalé přípravy, až po uvedení dodávek do provozu. Tyto znalosti uplatňujeme také ve velkých akcích a exportních zakázkách jako byly naše dodávky na Ukrajinu systém bezpečného snížení tlaku v hermetické obálce nebo zaslepení kanálů ionizačních komor.
Máme na kontě řadu zajímavých, často unikátních projektů
Svoji technickou pohotovost udržujeme mimo jiné prostřednictvím menších zajímavých projektů s unikátními technickými rysy, zároveň vyhodnocujeme jejich možné přesahy od jaderné oblasti směrem do konvenční energetiky. Příkladem může být projekt solární smyčky ověřující možnost přeměny sluneční energie na elektrickou s využitím nových médií, systém pro regeneraci helia a tavicí autoklávový systém - obojí pro budoucí možné využití při vývoji reaktorů IV. generace, i rozvoj nových cest k akumulaci energie.
Stojíme za řadou výjimečných projektů. V oblasti inženýringu a dodávek bezpečnostních a řídicích systémů elektráren jsme realizovali projekt kompletní modernizace systémů kontroly a řízení na elektrárně Dukovany. V letech 2000 až 2018 jsme postupně za plného provozu elektrárny nahradili kompletní bezpečnostní, řídicí a informační systém. V plánovaných termínech. Ve stanoveném rozpočtu. A při využití pouze běžných plánovaných odstávek na údržbu a výměnu paliva, tedy bez dlouhodobého odstavení jaderných bloků. Jde o výkon, který je výjimečný v celosvětovém měřítku.
Provádíme různé investiční zakázky pro jaderné elektrárny jako např. záměnu a rekonstrukci potrubí, seismické zodolnění, modernizaci polárního jeřábu, opravy nátrubků na parogenerátorech, opravy heterogenních svarů na parogenerátorech a na potrubí dle požadavků zákazníka.
Naším současným cílem je zapojení ŠKODA JS do výstavby nových jaderných bloků v Evropě a blízkém okolí. Budeme usilovat o účast v plánovaných projektech jaderných elektráren v Maďarsku, Polsku nebo Finsku, ať už se jedná o tradiční velké energetické bloky nebo malé modulární reaktory (SMR), které mají před sebou velkou budoucnost. Zcela jistě nebudeme chybět při výstavbě nového českého jaderného zdroje.
Výměna separátorů páry na JE Temelín
V rámci pravidelné odstávky byl na 1. i 2. bloku jaderné elektrárny Temelín v letech 2020-21 ve dvou etapách realizován složitý projekt výměny separátorů páry-přihřívačů (SPP) za novější a efektivnější zařízení. ŠKODA JS navrhla celý průběh realizace projektu a vypracovala projektovou a montážní dokumentaci. Dále zajišťovala výrobu montážních přípravků a řízení veškerých montážních prací.
Jednalo se o největší transport na JE Temelín od uvedení elektrárny do provozu před více než dvaceti lety. Celkem čtyři kusy plášťů SPP, každý o hmotnosti 114 t, délce 30 m a výšce 4,5 m, byly transportovány z přístavu v Bratislavě. Práce v plánované odstávce bloku byly zvládnuty za 40 dní, ve druhé etapě za 38 dní. Vlastní realizaci prováděl devadesátičlenný tým ŠKODA JS, složený z koordinátorů, techniků kontroly, svarového dozoru a šedesáti montážních pracovníků – zkušených potrubářů a svářečů.
Naším současným cílem je zapojení ŠKODA JS do výstavby nových jaderných bloků v Evropě a blízkém okolí. Budeme usilovat o účast v plánovaných projektech jaderných elektráren v Polsku, Bulharsku a na Ukrajině, ať už se jedná o tradiční velké energetické bloky nebo malé modulární reaktory (SMR), které mají před sebou velkou budoucnost. Zcela jistě nebudeme chybět při výstavbě nového českého jaderného zdroje.
Tak silné profesní zázemí, jaké má naše společnost, a tak velký rozsah často unikátních a specializovaných služeb, rozhodně nemůže nabídnout každý.
Budoucí prosperita ŠKODA JS vyžaduje, abychom se nesoustředili pouze na aktuální dění a projekty, ale dobře se připravili na to, co teprve přichází.
Reference
ŠKODA JS, to jsou lidé, na které se z mnoha důvodů mohu spolehnout.