Výměna separátorů páry

Výměna separátorů páry

V rámci odstávky 2. bloku jaderné elektrárny Temelín byl realizován složitý projekt výměny separátorů páry (SPP) za nové efektivnější zařízení. ŠKODA JS do této akce vstoupila jako hlavní lokální partner německého výrobce zařízení. Navrhla celý průběh realizace projektu záměny SPP, jehož součástí bylo zmapování skutečného stavu technologie a vypracování projektové a montážní dokumentace. Dále zpracovala transportní a manipulační plány s nadrozměrným zařízením v omezeném prostoru, výrobu montážních přípravků, koordinaci a řízení veškeré montážní práce zahrnující mimo jiné usazení zařízení na finální pozici s přesností na milimetry a připojení na stávající technologii.

Během přípravy ŠKODA JS vytvořila 3D model, kompletní dokumentaci, projekt organizace výstavby až po technologické postupy. Ve spolupráci s výrobcem zařízení se uskutečnila kontrolní montáž trubkového svazku do vlastního tělesa separátoru.

Samotná realizace začala dopravou separátorů do elektrárny. Jednalo se o největší transport na JE Temelín od doby výstavby. Dva kusy plášťů SPP, každý o hmotnosti 114 t, délce 30 m a výšce 4,5 m, byly transportovány z přístavu v Bratislavě do strojovny JE Temelín.

Práce v plánované odstávce 2. bloku JE Temelín byly zahájeny v březnu 2020, přičemž ŠKODA JS musela náročnou pilotní výměnu dvou separátorů zvládnout za 40 dní. Po odřezání navazující technologie byly oba původní separátory rozděleny na dvě poloviny a následoval jejich transport ze strojovny.

Po navazujícím transportu dvou nových plášťů separátorů a jejich umístění na pozici podél turbíny následovalo zasunutí trubkových svazků. Každý svazek o hmotnosti 32 tun je dlouhý 14 m.  Tyto manipulace byly extrémně náročné na přesnost. Po ukončení těžkých transportů následovalo připojování navazujících technologií. Bylo svařeno cca 350 svarů světlosti od DN 10 do DN 2200. Všechny svary byly podrobeny důkladné kontrole ultrazvukem nebo rentgenem.

Harmonogram montážních činností ŠKODA JS v rámci této odstávky sestával ze 488 dílčích činností. Vlastní realizaci prováděl devadesátičlenný tým ŠKODA JS, složený z koordinátorů, techniků kontroly, svarového dozoru a 60 montážních pracovníků – zkušených potrubářů a svářečů. Paralelně pracovaly pod vedením ŠKODA JS externí týmy lešenářů, izolatérů a pracovníků elektro a SKŘ. Po vlastní fyzické výměně proběhla úspěšná tlaková zkouška a připojení obou nových separátorů.

Totožná výměna dalších dvou separátorů proběhla o rok později při odstávce 1. bloku JE Temelín v březnu 2021, délka celého projektu byla proti předchozí výměně zkrácena o dva dny.

Historie naší spolupráce

2020výměna dvou separátorů na 2. bloku JE Temelín

2021výměna dvou separátorů na 1. bloku JE Temelín