O čištění parogenerátorů v Jaderné elektrárně Dukovany se stará ŠKODA JS

17. 9. 2024

Zdroj: All for Power, č. 3/2024

ŠKODA JS ve spolupráci s německou pobočkou francouzského FRAMATOME a provozovatelem elektrárny ČEZ zde aktuálně provádí čistění už v pořadí šestého parogenerátoru. Když tady zhruba před třemi roky s tímto projektem plzeňská firma začínala, jednalo se o světovou premiéru v rámci jaderných elektráren typu VVER. I díky vlastním inovacím se při pracích na každém dalším kusu těchto důležitých provozních komponent podařilo dosahovat viditelného progresu, což je podle zástupců ŠKODA JS kvitováno nejen ze strany zákazníka – ČEZ a.s., ale i dalších odborníků.

Již více než tři roky se ŠKODA JS a.s., která patří mezi přední evropské společnosti v oboru jaderné energetiky, věnuje důležitému servisnímu projektu v Jaderné elektrárně Dukovany (EDU). „Už v roce 2021 jsme byli osloveni ze strany svého klíčového zákazníka ČEZ a.s., abychom se zapojili do projektu čištění parogenerátorů a jejich dna na EDU,“ říká obchodní manažer ŠKODA JS a.s. Jan Růžička, který má obchodně ve Škodovce zakázku na starosti a stál u jejího zrodu.

Proč jsou parogenerátory považovány za jedny z nejdůležitějších komponent jaderné elektrárny? „Jsou to tepelné výměníky, kde dochází k předání tepelné energie z média primárního okruhu (I.O) do napájecí vody sekundárního okruhu (II.O) a dochází k masivní tvorbě páry, která je odváděná parními kolektory,“ vysvětluje Josef Holubář z divize Servis JE ŠKODA JS a.s., v jejíž gesci vše běží. Pro lepší představu: Médium I.O cirkuluje v teplosměnných trubičkách (TST) o Ø16x1,4 mm, kterých je v každém parogenerátoru (PG) 5536 a jejich celková délka je více než 50 km! V JE Dukovany má každý blok 6 PG, celkově jich je v provozu 24. Parogenerátory jsou tedy hranicí mezi I.O a II.O, kde je výskyt radioaktivních prvků obsažených v I.O okruhu zcela nežádoucí.

Na základě složitých analýz, které prováděli především pracovníci útvaru Řízení stárnutí JE (ČEZ) a ŠKODA JS, se našla příležitost ke zlepšení stavu TST. „Od června 2021 se roztočil kolotoč složitých technických a obchodních jednání a nezbytných kvalifikačních postupů, kde výsledkem byla původní vize přetavená ve skutečnost. Nejprve představením studie proveditelnosti na vyčištění parogenerátorů typu PG440 V213 a následným vývojem a testy prototypů,“ uvádí ředitel divize Servis JE ŠKODA JS a.s. Zdeněk Kratochvíl. Pilotní projekt čištění dna a TST na EDU na parogenerátoru s označením PG26 (2YB16W01 se podařilo úspěšně zakončit na přelomu 2021/2022 a stal se tak prvním projektem hydrodynamického čištění PG na elektrárnách VVER na světě! „To vše se podařilo díky vynikající mezinárodní kooperaci všech zainteresovaných odborníků ze ŠKODA JS, FRAMATOME a ČEZ. Příkladná také byla a je spolupráce pracovníků napříč celou ŠKODA JS, a to především z našich divizí D1 (Inženýring) a D2 (Servis) intenzivně podporovaných odbory obchod a nákup,“ podotýká Kratochvíl.

„V současné době čistíme již šestý parogenerátor na EDU. Díky důkladné přípravě a dobré spolupráci odborníků ŠKODA JS, ČEZ a FRAMATOME se nám průběžně daří zavádět inovace na používaných manipulátorech, ale rovněž v procesu přípravy a projektového řízení,“ navazuje na svého nadřízeného Jan Hráček, site manažer divize Servis JE ŠKODA JS a.s. na EDU. Hlavní rozdíly oproti pilotnímu čištění PG26 lze identifikovat především v podobě použitých manipulátorů. V rámci pilotního projektu byly použity dva, kdy jedním se prováděla vizuální prohlídka definovaných sekcí a druhým samostatné hydrodynamické čištění TST a dna parogenerátoru vysokotlakým vodním paprskem. Před navazujícím čištěním PG14 na přelomu roku 2023 došlo k zásadní inovaci a byly představeny manipulátory s označením CDM (Combined Design Manipulator). „Díky zkušenostem s návrhy podobných manipulátorů na straně subdodavatele Framatome a díky detailní znalosti parogenerátorů a prostředí elektrárny na straně ŠKODA JS se nám podařilo funkcionalitu obou původně použitých manipulátorů spojit do jediného. Díku tomu se značně eliminoval počet nutných vstupů pro instalaci, což je v kontrolovaném pásmu žádoucí. V neposlední řadě i celková efektivita procesu čištění,“ konkretizuje progres Holubář. Při čištění dna a TST PG45 pak došlo k drobným inovacím na manipulátorech CDM a zároveň byl představen a pilotně odzkoušen nový, označený NLM (New line manipulátor), který dále rozšířil možnosti a efektivitu vyčištěných částí parogenerátorů (tzv. sekcí). V letošním roce 2024 byly úspěšně vyčištěny parogenerátory s označením PG35 a PG23. „Důkladná příprava personálu a drobné modifikace umožnily postupně dosáhnout vždy lepší efektivity celého procesu a vyššího množství vytěžených úsad,“ shrnuje Holubář. V průběhu celého rámcového projektu se podařilo zefektivnit nejen účinnost čištění, co do rozsahu a množství vytěžených kalů. Opět díky přípravě personálu a pravidelným školením v sídle FRAMATOMu v Erlangenu a ve výcvikovém středisku v Pakši a důsledným vedením v podobě porad a P-J-B (prejob-briefing), byly učiněny veškeré kroky, které vedly ke snížení kumulovaného množství absorbovaného nežádoucího záření během jednotlivých dílčích čistění. Veškeré činnosti jsou vždy přesně plánovány a plně v souladu s principy ALARA (As Low As Reasonably Achievable = dávka má být tak nízká, jak je rozumně dosažitelné).

Podle celého týmu ŠKODA JS je s čištěním každého dalšího parogenerátoru patrný nevyvratitelný progres ve všech oblastech, který je kvitován nejen ze strany zákazníka – ČEZ a.s., ale rovněž například dalšími odborníky včetně dozorných orgánů. „S vysoko nasazenou laťkou se snažíme neustále pracovat. Hledáme nová a efektivnější řešení, aktivně se věnujeme nedostatkům, aby uvedená pracovní skupina, která je tvořena přibližně 60 odborníky, nadále byla označována jako TOP mezi dalšími, které v české jaderné energetice figurují,“ dodává ředitel divize Servis ŠKODA JS a.s. Zdeněk Kratochvíl.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ INFORMACE

Zařízení FRAMATOME, které se při čištění využívá, bylo do ČR dopraveno ve čtyřech 20´ lodních kontejnerech. Po připojení k parogenerátoru je vytvořen uzavřený okruh, kdy médium (demineralizovaná voda) je pravidelně testováno. Základem je vysokotlaké čerpadlo o výkonu vyšším, než má osobní automobil střední třídy a o průtoku přes 200 l/min, které dodává demi vodu střídavě na 2 instalované manipulátory. Ty se skládají ze 3 hlavních komponent – osa X, která slouží k usazení pomocné vnitřní konstrukce parogenerátoru, osy Z, což je řetězová část osazena čistící hlavou s vysokotlakými tryskami včetně pomocné přehledové kamery a VT modul obsahující kameru o vysokém rozlišení. Manipulátory jsou instalovány a nastaveny vždy přesně tak, aby pod vysokým tlakem čistily mezery mezi TST a dno PG v předem definovaných sekcích. Z parogenerátoru je voda čerpána pomocí membránových čerpadel na filtrační jednotku, která obsahuje 2 filtrační větve, které jsou rovněž používány paralelně pro kontinuální proces. Filtry po vyjmutí z filtračních jednotek se nechávají okapat a až poté dochází k vážení a chemickým rozborům kalů.

Zdroj: All for Power, č. 3/2024