Závody o malé jádro. ČEZ jde do hry o modulární reaktor s firmou Rolls-Royce
6. 11. 2024
Divize britské firmy Rolls-Royce intenzivně pracuje na konstrukci malého modulárního reaktoru (SMR) od roku 2015. Minulý týden s ní uzavřela Skupina ČEZ partnerství zaměřené právě na malé modulární reaktory. Cílem spolupráce je rozvoj SMR v České republice a jejich následný vývoz do dalších zemí. ČEZ koupí v britské firmě zhruba 20procentní podíl, za který zaplatí jednotky miliard korun. První tuzemský modulární reaktor by měl vzniknout v první polovině 30. let v Temelíně.
Zkušenosti v oboru společnosti Rolls-Royce nechybí. Její tlakovodní reaktory dnes pohánějí celkem 31 jaderných ponorek britského Královského námořnictva. Podle plánů k nim přibude dalších šest, některé jsou již ve výstavbě. Pohonný systém Rolls-Royce PWR 1 byl použit již u první britské jaderné ponorky třídy Valiant, která vstoupila do služeb Jejího Veličenstva v roce 1966.
Podle odborníků se jedná o globální závody ve vývoji špičkových technologií. Při vývoji SMR se hraje o hodně. Kdo první uspěje, bude vyvážet tuto technologii do dalších zemí.
Rok a půl náskok
Rolls-Royce předložil britské vládě podrobný návrh jednotky SMR o výkonu 220 megawattů (MWe) počátkem roku 2016, přičemž zrovna nastínil plán vybudování flotily malých modulárních reaktorů o výkonu 7 gigawattů na území Spojeného království. Později se zaměření změnilo na středně velký reaktor a od roku 2021 se již počítá s výkonem 470 MWe.
„Rolls-Royce SMR je jedinou společností SMR ve Spojeném království a v procesu schvalování regulačními orgány je již o 18 měsíců napřed před konkurenty,“ uvedl koncem září Chris Cholerton, generální ředitel společnosti. Bezprostředně tak reagoval na oznámení společnosti Great British Nucleat (GBN), že v soutěži o výběr technologie pro britský navrhovaný program malých modulárních reaktorů zůstávají čtyři uchazeči. Úřad GBN dohlíží na plány Spojeného království týkající se výstavby jaderných zdrojů, přičemž soutěž o SMR je součástí vládního plánu na oživení jaderné energetiky v zemi. Tamní vláda si klade za cíl, aby do roku 2050 až čtvrtina veškeré elektřiny ve Spojeném království pocházela právě z jádra.
Kromě Rolls-Royce SMR zůstávají ve hře o britský malý modulární reaktor společnosti GE Hitachi Nuclear Energy International, Holtec Britain a Westinghouse Electric Company UK. V loňském roce se do užšího výběru dostalo šest firem, které měly do letošního července předložit nabídky svých projektů. Francouzská EDF tak neučinila a svůj Nuward SMR ze soutěže stáhla a americká NuScale odpadla kvůli finančním problémům. Očekává se, že ve finále budou vybrány pro případ pojistky technologie dvě.
Ve hře je hodně
Podle odborníků se jedná o globální závody ve vývoji špičkových technologií. Při vývoji SMR se hraje o hodně. Kdo první uspěje, bude vyvážet tuto technologii do dalších zemí. Právě z těchto důvodů vstoupila aktivně do celosvětové soutěže i společnost ČEZ, která vsadila na spolupráci s Rolls-Royce SMR. Součástí úspěchu však bude i zajištění dodavatelského řetězce.
„Jako člen skupiny ČEZ předpokládáme významné zapojení našich výrobních i inženýrských kapacit do tohoto projektu. Naše ambice a plány v tomto segmentu jaderné energetiky půjdou nyní prioritně tímto směrem,“ potvrdil pro MF DNES František Krček, generální ředitel ŠKODA JS . Jak dodal, se společností Rolls-Royce SMR je český podnik v úzkém kontaktu a aktuálně vede již velmi intenzivně jednání o rozsahu dodávek.
„Konkrétní v tuto chvíli ještě být nemohu. Provádíme ale již přípravné práce a nastartovali jsme masivní investice do strojního vybavení nebo do kvalifikace výrobních postupů,“ říká ředitel Krček.
S podnikem jednala v minulosti většina stěžejních hráčů v oblasti vývoje SMR. Kromě Rolls-Royce to byly například i GE Hitachi, Westinghouse nebo francouzský Nuward. Výhodou ŠKODA JS totiž je, že v současnosti patří mezi klíčové dodavatele jaderných elektráren, a to nejen v Evropě. Podnik v minulosti vyrobil a dodal 21 kompletních jaderných reaktorů výkonově poměrně blízkých SMR.
3 modulární reaktory jsou zatím ve světě v provozu, dva v Číně a jeden v Rusku. Další, zatím zkušební, je v Japonsku. Koncem minulého týdne ŠKODA JS potvrdila podepsání kontraktu na výměnu stávajících řídicích systémů arménské jaderné elektrárny Metsamor. Součástí zakázky jsou „návrh a dodávka systémů automatické regulace výkonu a automatiky hlavního cirkulačního čerpadla, příslušného zařízení pro blokovou dozornu či zařízení pro zkoušky systémů, sady náhradních dílů a souvisejících služeb“. ŠKODA JS vše dodá během plánované odstávky elektrárny v roce 2026. Podílet se na ní bude i další česká společnost, ZAT.
„Na potenciální dodávky celých modulárních reaktorů jsme připraveni včetně zajištění výrobních kapacit v naší reaktorové hale. Obdobně jako u velkých bloků reaktorů bychom i pro modulární reaktory mohli vyrábět i regulační pohony, vnitroreaktorová měření a řadu dalších zařízení,“ dodává ředitel ŠKODA JS Krček.
Malý, ale šikovný
Od klasických reaktorů se malé modulární liší výrazně menším výkonem. Odborníci však s nadsázkou dodávají, že „není malého jádra“. Důležitějším aspektem u SMR je druhé slovo v názvu a sice „modulární“. Tradičně jsou jaderné elektrárny stavěny na základě typizovaného projektu, který se upravuje pro každou realizaci. Od začátku také probíhá licenční řízení na stavbu každého nového reaktoru. Kdežto idea SMR počítá s co nejvyšší standardizací projektu.
V 18 dalších zemích jsou reaktory ve fázi návrhů či vývoje, mezi ně patří i Česko.
Konečným cílem je výroba celého jaderného reaktoru v továrně k tomu určené, který si koncový zákazník koupí jako produkt. A ten mu bude doručen. Odpadá náročná část výstavby na místě, která je nezbytná při výstavbě klasických jaderných reaktorů. Z ekonomického hlediska je cílem SMR dosáhnout rychlejší návratnosti počáteční investice, jež bude vzhledem k jejich menší velikosti a sériové výrobě výrazně nižší než při stavbě klasického jaderného bloku.
Rolls-Royce SMR také plánuje, že jeho modulární reaktor bude postaven v továrně s hlavními částmi dopravitelnými na místo. Smontován by měl být za 500 dní, konstrukční životnost má dosahovat 60 let.
Jedním z velkých potenciálů je možnost umístit SMR do lokalit po odstavených uhelných elektrárnách, kam se velké jaderné bloky nevejdou. Modulární reaktory by tak mohly navázat na stávající dodávky elektrické a tepelné energie.
SMR velké jaderné bloky nenahradí, mají je však doplňovat. První malý modulární reaktor plánuje ČEZ v lokalitě poblíž stávající Jaderné elektrárny Temelín, a to ještě před spuštěním nového velkého českého jaderného bloku. Zahájení jeho zkušebního provozu je plánováno na rok 2036. ČEZ hledá i další lokality včetně Tušimic a Dětmarovic, kde probíhají průzkumné a monitorovací práce.