První kontejner nového typu pro Temelín

28. 6. 2019

TISKOVÁ ZPRÁVA: Z Reaktorové haly společnosti ŠKODA JS a.s. v Plzni dnes vyrazil na cestu do Jaderné elektrárny Temelín první kontejner na použité jaderné palivo nového typu ŠKODA 1000/19. Je určen pro transport a suché skladování použitého jaderného paliva z temelínských tlakovodních reaktorů typu VVER 1000. Smlouvu na dodávku 60 kontejnerů, které by měly být dodávány postupně nejpozději do roku 2035, uzavřela ŠKODA JS se společností ČEZ v roce 2015. V nejbližších letech by se roční dodávky měly pohybovat na úrovni šesti kontejnerů.

Expedice prvního kontejneru ŠKODA 1000/19Expedice prvního kontejneru ŠKODA 1000/19

Kontejnery na použité palivo vyrábí ŠKODA JS od r. 1995, dosud jich dodala do jaderných elektráren a zařízení v České republice, Německu, USA, Švýcarsku, Litvě a Bulharsku více než 400. Dnes expedovaný kontejner ŠKODA 1000/19 je výsledkem vlastního vývoje, práce na něm zahájili členové týmu ŠKODA JS v roce 2012. V roce 2017 získal kontejner typové schválení u Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Zároveň s vývojem probíhaly i práce na konstrukci a dodávce obslužných zařízení, potřebných pro odbavení a manipulaci s kontejnerem na elektrárně.

„Orientujeme se nejen na účast při výstavbě nových jaderných bloků a servisních a modernizačních aktivitách v současných jaderných provozech,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ŠKODA JS Vladimír Poklop. “Chceme též přispět k bezpečnému a ekologicky nezávadnému skladování použitého jaderného paliva. A tímto naším příspěvkem a dlouhodobým výrobním programem jsou kontejnery na skladování použitého jaderného paliva, jejichž novou generaci dnes představujeme.“

„Kontejner, který dnes expedujeme, není jen důkazem technické vyspělosti naší společnosti. Je také ilustrací toho, že stejně jako řada dalších českých firem v oboru jsme stále schopni dodávat významnou část jaderných projektů,“ řekl dále. „ŠKODA JS dnes realizuje větší díl svých tržeb na zahraničních trzích, jsme však připraveni se signifikantním způsobem podílet na projektech nových jaderných zdrojů u nás doma. V současné etapě vývoje energetiky nevidíme jinou alternativu, která by garantovala dostatek elektřiny v horizontu 20 – 30 let a tím i nejen energetickou bezpečnost naší země. V tomto smyslu vyznívá i otevřený dopis premiérovi České republiky, který jsme mu jako Aliance české energetiky nedávno zaslali.“

Na dnes zahájené dodávky kontejnerů pro JE Temelín navážou od roku 2021 kontejnery pro JE Dukovany. Ve smlouvě se společností ČEZ podepsané v roce 2016 se ŠKODA JS zavázala do roku 2031 vyrobit 35 kusů. Pokud bude prodloužena životnost jaderné elektrárny, bude se v dodávkách kontejnerů pokračovat až do roku 2048. Stejně jako temelínský, bude i dukovanský kontejner výsledkem vlastního vývoje ve ŠKODA JS.

Kontejner ŠKODA 1000/19

Vyexpedovali jsme první kontejner ŠKODA 1000/19Vyexpedovali jsme první kontejner ŠKODA 1000/19

Těleso kontejneru ŠKODA 1000/19 představuje válec z kované oceli s vnějším průměrem cca 2,3 m a výškou 5,6 m v konfiguraci pro skladování. V prázdném stavu váží téměř 105 tun a při zaplnění palivovými soubory je jeho hmotnost téměř 119 tun. Stěna tělesa má tloušťku 410 mm a samozřejmě zajišťuje odstínění záření gama a neutronů. Těsnost je zaručena minimálně na 60 let.

Kontejner současně splňuje i požadavky na mechanickou odolnost vůči havarijním situacím, které požadují mezinárodní normy: např. odolnost proti pádu z výšky 9 metrů na absolutně tuhou podložku, proti pádu z 1 m na trn, odolnost proti tlaku vodního sloupce o výšce 200 m, odolnost proti žáru 800 °C po dobu 30 minut apod.

Těleso je na vnitřním povrchu opatřeno korozivzdorným kovovým povlakem. Ve stěně tělesa jsou ve dvou řadách podélné vývrty pro moderátorové tyče určené k odstínění neutronů. Do tělesa kontejneru je vložen nosný koš. Základem konstrukce nosného koše je 19 šestihranných trubek z hliníkové slitiny s obsahem cca 5 % B4C (karbid bóru), do kterých se jaderné palivo vkládá.

V aktivní zóně reaktoru JE Temelín je palivo čtyři roky. Po vyjmutí je na cca 10 let vyvezeno do speciálního bazénu s použitým palivem, kde se dochlazuje. Poté jsou palivové soubory překládány do kontejnerů a transportovány do skladu použitého paliva, který se nachází v prostoru elektrárny a patří pod její správu.