Jaderná elektrárna Dukovany, Česko

Jaderná elektrárna Dukovany, Česko

Partnerství od roku 1982

Jsme partnerem a dodavatelem jaderné elektrárny Dukovany již od jejích počátků. Při výstavbě elektrárny v letech 1982-1987 ŠKODA JS plnila roli finálního dodavatele primárního okruhu a palivového hospodářství. Kromě celé řady dalších zásadních komponent jsme vyrobili a dodali čtyři kompletní reaktory typu VVER-440 včetně tlakové nádoby,a také zařízení pro obsluhu reaktorů či pro transport a skladování použitého paliva.

Kontinuálně zajišťujeme pravidelné provozní prohlídky tlakové nádoby reaktoru, hlavního cirkulačního potrubí, teplosměnných trubek parogenerátorů, výměníků a chladičů. Od roku 2008 jsme zároveň generálním partnerem údržby primárního okruhu a hospodářství paliva – provádíme kompletní opravy a údržbu logického celku Reaktorovna.

Máme na kontě světově unikátní projekt záměny řídicích a kontrolních systémů

Modernizace SKŘ na JE Dukovany

V letech 2002-2018 jsme provedli kompletní modernizaci systémů kontroly a řízení na všech blocích JE Dukovany. Výměna probíhala v rámci plánovaných odstávek na výměnu paliv, přičemž samotný způsob instalace, strategie zkoušek a zprovoznění nového systému byly zcela unikátní. Obdobný způsob záměny řídicího a kontrolního systému jaderné elektrárny v takovém komplexním rozsahu nebyl do dnešní doby jinde ve světě použit.

Unikátní byla také oprava heterogenního svarového spoje na horké větvi hlavního cirkulačního potrubí. Byli jsme komplexním dodavatelem činností přípravy, odzkoušení, výpočtů, odstranění vadného spoje, realizace nového svaru a závěrečných NDT kontrol. Další opravy v obdobném rozsahu jsme provedli také v následujících letech.

Podle stanoveného plánu byla provedena oprava heterogenních svarových spojů rozvodu napájecí vody, která je velmi komplikovaná vzhledem k prostorovému uspořádání a radiační zátěži. Od roku 2022 oprava rozváděcích kol hlavních cirkulačních čerpadel prováděna za pomoci robotizovaného pracoviště. Ve spolupráci s firmou Framatome byl zvládnut unikátní projekt čištění sekundární strany parogenerátoru. V tomto unikátním projektu pokračujeme i na ostatních parogenerátorech. Příkladem jiného náročného projektu byla výměna ochranné trubky nátrubku HRK na víku reaktoru prvního dukovanského bloku. Jakožto silný partner jsme začali zajišťovat vlastními silami kontroly systému RRCS na pohonech, které do té doby byly zajišťovány výhradně subdodavatelsky. Pod taktovkou ŠKODA JS realizujeme dalšívýznamné technické a investiční akce menšího i většího rozsahu.

Rekonstrukce podružných rozvaděčů na JE Dukovany

V roce 2017 jsme na JE Dukovany zahájili rozsáhlý a náročný modernizační projekt, jehož cílem je zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti provozu při snížení provozních nákladů.

Projekt je rozdělen na 22 dílčích celků a zahrnuje výrobu a instalaci velkého množství polí rozvaděčů, veškeré projekční a realizační práce – demontáž stávajících zařízení, dodávku a montáž nových rozvaděčů, jejich zkoušky a uvedení do provozu formou dodávky “na klíč”. Současně provádíme všechny nutně vyvolané úpravy na dotčených zařízeních, konstrukcích a systémech. Proto je zásadním předpokladem pro úspěšné zvládnutí projektu přesné dodržení harmonogramu.

Náš aktuální projekt: Dukovany pracují s naším novým systémem

V lednu roku 2021 bylo podpisem více než stomilionové smlouvy završeno téměř rok a půl trvající výběrové řízení na zajištění dlouhodobé provozuschopnosti systému PAMS. Jedná se o tzv. „pohavarijní“ monitorovací systém, vysoce kvalitní a vysoce spolehlivý zobrazovací systém navržený ke zpracování a zobrazení technologických parametrů elektrárny důležitých pro bezpečnost elektrárny, které potřebují operátoři k řešení případných velmi nepravděpodobných havarijních nebo mimořádných stavů během provozu elektrárny. Nově dodaný PAMS bude provozován na platformě SandRA Z100 od českého výrobce ZAT. Realizace projektu probíhá od roku 2022 a bude dokončena v roce 2024.

„Chtěl bych poděkovat celému týmu, který stojí za úspěšnou realizací jednotlivých dílčích celků. Byl vytvořen dobrý základ a projekt nabral ten správný „drive“. To je dobrý předpoklad, aby byl dokončen v čase i nákladech ke spokojenosti zákazníka“, hodnotí dosavadní průběh Martin Müller, ředitel divize Inženýring a SKŘ.

Historie naší spolupráce

Jak šel čas spolupráce s JE Dukovany

Tlaková nádoba reaktoru VVER 440 pro JE Dukovany

1982-1987 výstavba JE Dukovany:
ŠKODA JS je finálním dodavatelem primárního okruhu a palivového hospodářství

Kompaktní skladovací mříže pro použité palivo na JE Dukovany

1993-1994 dodali jsme prvních 12 sekcí kompaktních mříží pro použité jaderné palivo

Kontejner Castor(R horní index v kroužku) 440/84

1995-2017 vyrobili a dodali jsme 99 transportních a skladovacích kontejnerů pro použité jaderné palivo v licenci podle designu společnosti GNS

Modernizace SKŘ na JE Dukovany

2002-2018 provedli jsme kompletní a světově unikátní modernizaci systému kontroly a řízení bez prodloužení plánovanýc odstávek elektrárny

Údržba logického celku Reaktorovna

2008 společnosti ŠKODA JS a ČEZ uzavřely dlouhodobou smlouvu na provádění údržby logického celku Reaktorovna

Utahovák matic hlavního přírubového spoje reaktoru VVER 440 na JE Dukovany

2008 dodali jsme utahovák matic hlavního přírubového spoje reaktoru, který nahradil dva stávající

Oprava heterogenního svaru

2012provedli jsme první unikátní opravu heterogenního svarového spoje na horké větvi hlavního cirkulačního potrubí

Pohon řídících tyčí PRO-M

2016-2017dodali jsme 106 kusů repasovaných pohonů řídicích tyčí

Kontejner ŠKODA 440/84

2016zvítězili jsme v tendru na dodávku 91 kontejnerů vlastního designu pro použité jaderné palivo v letech 2021-2048

Rekonstrukce podružných rozvaděčů

2017-2024probíhá projekt Rekonstrukce podružných rozvaděčů formou dodávky “na klíč”

Zajímavá čísla

4 vyrobené a dodané reaktory typu VVER 440
18 modernizovaných systémů kontroly a řízení během 17 let (v letech 2001-2018)
340 vyrobených pohonů regulační orgánů PRO
16 let opravujeme a udržujeme logický celek Reaktorovna (od roku 2008)